Föräldrainflytande

"Förskolans arbete med barnen ska ske i ett nära och förtroendefullt samarbete med hemmen. Föräldrarna ska ha möjlighet att inom ramen för de nationella målen vara med och påverka verksamheten i förskolan." s. 13, Lpfö98.



Det här är något vi valde att ta fasta på vid vårt senaste föräldramöte genom att dela in föräldrarna i 3 grupper och där låta dem diskutera frågan:  Vilka förmågor vill du att ditt barn bär med sig från förskolan?
Sedan har vi tagit deras nedskrivna begrepp från denna diskussion och skrivit ut och satt på väggen i vår hall som en mindmap. Tanken är att vi ska knyta an dessa begrepp till vår verksamhet och genom det ge föräldrarna ett inflytande vår verksamhet. Ett nära samarbete med barnens föräldrar känns väldigt viktigt!
//Anna.

Guldlock och de 3 björnarna

Igår tog jag med mig några av våra barn för att läsa en flanosaga: Guldlock och de 3 björnarna.
Barnen gillar verkligen flanosagorna, de satt runt mig och tittade nyfiket vad som skulle hända och 2 av de mindre barnen blev så nyfikna att de var tvungna att hela tiden gå fram och känna på figurerna ; )
Efter sagan passade jag på att ta vara på vardagens möjligheter till matematik och pratade med barnen om olika lägesperspektiv. Jag ställde frågor som Vilken av björnarna är störst? hur många stolar finns det? var står Guldlock i förhållande till sängen?


Det var riktigt kul att barnen (de äldre) hakade på och funderade, svarade på frågorna och även att de tog initiativ till att flytta figurerna själva.

Padagogik

På min förskola har vi börjat arbeta med IKT (Informations och kommunikationsteknologi) med vår IKT-grupp i ledningen. Jätte duktigt gäng som startat upp det här och som bla formulerat vår vision med arbetet och som fungerar som hjälp och inspiration till IKT. Det de lite kort handlar om är att hänga med i samhällets utveckling när det gäller teknologin och dens möjligheter till kommunikation och lärande med barnen. I skolorna arbetar man med datorer och ipads och vi i förskolan ska förbereda barnen inför skolgången, starta den "röda tråden".
Det handlar inte om att sätta ett barn framför en skärm och sen gå därifrån utan det handlar om att använda dessa redskap som hjälpmedel för att gynna barns lärande och utveckling. Vi har ganska nyligen fått den här paddan till vår avdelning och det är verkligen jätte spännande att se barnen arbeta med den nu när vi börjat prova oss fram med den.
Här i veckan använde några av barnen paddan och "lekte" affär. De fick bestämma vad saker skulle kosta och handla av varandra (Syfte: matematik) och 2 dagar efter kommer jag in och möts av denna bild (se ovan). De hade startat affär i vårt lekrum och handlade kläder och grönsaker av varandra. Jätte härligt exempel på hur paddan kan inspirera barnen till lärande.

Kottar

Igår höll jag den första samlingen i temat skogen.
Jag valde att ha fokus på något som barnen sett och visat intresse för under startnyckeln, den här gången blev det kottar och ekorrar. Det pedagogiska syftet för samlingen blev att stärka gruppen genom att visa respekt för sina vänner genom att vänta på sin tur. Detta uppnåddes genom att barnen först fick skicka runt vår lilla kompis Nallen (Vi har en morgonrutin under våra samlingar där barnen får säga god morgon till Nallen). Även när vi började prata om kottar fick de skicka 2 olika sorters kottar emellan varandra. I det här fick de öva på att vänta på sin tur att få Nallen/kottarna, inte springa fram och ta dem av någon annan, och även öva på att kunna släppa saken och skicka vidare dem till sin kompis bredvid.
Vi tittade på bilder på kottar och ekorren och kände på kottarna medan vi samtalde om vilka olika sorters kottar det finns och hur de ser ut när ekorren har ätit på dem.
De nya sångkorten användes och vi målade ekorrar efter samlingen.
//Anna.

I ett hus vid skogens slut

Idag började vi ett nytt tema som fått heta "I ett hus vid skogens slut" och ska symbolisera förskolans närhet till skogen. Det övergripande målet med temat är att barnen ska få uppleva skogen som ett kulturarv och lära sig att värna om den genom att lära sig om bla. hållbar utveckling och vilka djur och växter som finns i vår skog. I temat tillkommer självklart fler delmål; såsom språkutveckling, matematik, skapande i flera uttrycksformer, teknik, hälsa och lek.
Idag hade vi temats startnyckel där barnen fick gå en upplevelsevandring på vår enhet. Vandringen skulle lyfta de 4 elementen och barnen skulle få använda alla sina sinnen. När de klev in  möttes de av en skogsmiljö där de kunde lukta och känna på kottar, pinnar, löv, barr mm. och klappa en liten gosebjörn i en grotta. I rummet spelades det musik från skogen med kvittrande fåglar.
Sedan fick de gå igenom ett regnbågsdraperi där vinden blåste för att sedan gå på en bro över vatten för att komma in till vattenrummet där de spelades vattenmusik och barnen kunde känna på vattnet i vattenbordet med fiskar i. Vi gick vidare till nästa rum där vi satte oss runt en sprakande lägereld och åt blåbär ur kåsor.
I sista rummet samlades vi när alla hade gått vandringen (vi delade in barnen i grupper om 5) och där hade 2 av mina kollegor förberett en jättefin power point presentation på bilder från skogen. Vi tittade på denna och som avslutning så gestaltade vi sången "I ett hus vid skogens slut".
Reflektion:
Jätte härlig startnyckel med många intryck och väldigt bra respons från barnen. De var nyfikna och jag tror det var lagom med 5 barn i grupperna så att de hann se sig omkring och även att jag som pedagog hann samtala med dem om det vi såg. Däremot kan jag tycka att det blev lite rörigt i slutet när alla barn var samlade, kanske borde man ha haft en varsin startnyckel på varje avdelning. Sedan kan jag tycka att själva städningen efteråt tog en del tid, det kändes lite rörigt med alla saker som hängde kvar under dagen pga tidsbrist, därför tror jag det hade vart bättre med mindre saker. Annars tycker jag det var jätte lyckat och det känns som det gav oss en del att spinna vidare på.
//Anna.

RSS 2.0